• Daimy Vermeersch

Blootsvoets wandelen in de winter.

Blootsvoets wandelen in koude temperaturen is zeker niet gevaarlijk, wel zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. De zomer ligt inmiddels alweer achter ons en de temperaturen dalen. De winter is zich stilaan aan het voorbereiden. Ga je dan nog steeds op blote voeten wandelen bij deze koude temperaturen?


Ja, op blote voeten wandelen is zeker mogelijk tijdens de herfst en de winter. Wel is het beter om in de zomer te starten met blootsvoets wandelen. Zo herkent jouw lichaam de activiteit al beter waardoor de bloedsomloop al sterk is toegenomen in je voeten. Dit zorgt ervoor dat jouw voeten sneller opwarmen in de winter. Een nadeel is dus wanneer je start in de herfst of in de winter, dat je niet kan meegenieten van dit voordeel, en het wat langer zal moeten uithouden met koude voeten.


Op koude voeten merk ik persoonlijk dat het moeilijker is om pijn te observeren. Je voeten kunnen pijn doen door de koude, maar ook door overbelasting. Als je start met blootsvoets wandelen, zijn overbelastingen zeker mogelijk. Als je dan start in koude temperaturen, kan je deze pijn moeilijk onderscheiden van elkaar. Het gevaar is dat je jouw trainingen er dan niet kan op aanpassen.


Als je op blote voeten wandelt, dan krijg je een dikke huid onderaan je voet. Deze huid beschermt je onder andere tegen heel hoge temperaturen maar ook tegen heel lage temperaturen. Als je in vriestemperaturen start met blootsvoets wandelen beschik jij nog niet over een dikke huid die jou er tegen zal beschermen. Het gevaar op brandwonden neemt daardoor toe.


Tips om te wandelen in koude temperaturen:


- Kleed de andere delen van jouw lichaam warmer, ook gezicht bedekken met een nekwarmer kan helpen, draag ook handschoenen.


- Je kan kapotte sokken gebruiken als enkelverwarmers. Een schitterende uitvinding. Knip de uiteinden van je sokken af tot op de hoogte van je enkels.


- Neem extra schoenen en sokken mee uit voorzorg.


- Na een wandeling in lage temperaturen vermijden om jouw voeten direct erna op te warmen in warm water. Gebruik lauw water.


- EHBO-kit meenemen.


Starten met blootsvoets wandelen kan dus zeker bij lagere temperaturen, maar er moeten wel meer dingen in rekening gehouden worden. Wees voorzichtig en luister ten alle tijde naar jouw lichaam. Op internet kan je er wel dingen over vinden, maar jij kent jouw lichaam nog steeds het beste!


Starten bij vrieskou zou ik afraden. Doe je het toch, ken dan je grenzen. Anders loop je vroeg of laat tegen de lamp.


Een getrainde 'blote voeter' kan zonder problemen wandelen in zowel hoge als lage temperaturen.

5 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

CONTACT

  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon
Laat hier jouw bericht na.

e-mail

Adres

Molenhoek 18

8770 Ingelmunster

© 2020 Duursporter.be