Eerste halve marathon lopen.

Jouw eerste halve marathon lopen, daarvoor ben jij hier op deze blog terecht gekomen. "De eerste halve marathon" het klinkt fantastisch en dat is het ook! Wanneer je over de streep van de 21,1 kilometer bent, dan krijg je een stevige portie dopamine in je lijf waardoor alle negativiteit in je leven even verdwijnt en je denkt dat je leeft op een roze wolkje. Dat had ik toch.


Uiteraard loop je geen halve marathon zonder training. Om jou mijlpaal te behalen zal je moeten trainen. er is een basisuithoudingsvermogen vereist, maar denk ook aan je gewrichten en pezen. Jouw gewrichten, pezen, spieren, ... in de voeten en kuiten hebben training nodig om hun sterk te maken en voor te bereiden op een halve marathon.


Als je net begint met hardlopen, loop dan niet te hard van stapel. Mijn eerste halve marathon liep ik op 12 mei 2020 na 5 maanden trainen. Ik weet nog dat het die dag niet eens de bedoeling was om een halve marathon te lopen. Ik had het al eens eerder geprobeerd en was toen gestopt op 18 kilometer. Mijn lichaam was op. Ik had geen water en eten mee.


Ik deed mijn eerste halve marathon niet op een wedstrijd. Ik deed de halve marathon in mijn gemeente. Ik denk als ik het op een wedstrijd had gedaan, dat ik dan wel een betere tijd had neergezet. ik liep 21,60 kilometer in 2 uren en 17 minuten. Het doel is om een halve marathon te lopen onder de 2 uur. Zoals ik eerder zei was het niet eens mijn bedoeling om een halve marathon te lopen. Ik voelde mij die dag goed en begon met lopen. En uiteindelijk bleef alles goed voelen terwijl ik dacht dat een halve marathon nog ver van mijn bed was.


Ik weet nog dat mijn sporthorloge 21,1 kilometer aangaf en ik meteen kippenvel kreeg. Wat een mooie dag. Dus als ik jullie wat tips kan geven. Als je denkt 'ik voel me goed' blijf dan lopen en wie weet haal je je halve marathon wel. Je kan ook kiezen om een halve marathon te lopen in wedstrijdverband, mensen zeggen dat dat makkelijker gaat. Neem voldoende eten en drinken mee. Afhankelijk van het weer drink je best om het kwartier wat water of isotone drank. Eten deed ik op de helft, ik at een peperkoek. Voor mij was voldoende water het belangrijkst. Als je moeite hebt met eten tijdens hardlopen, probeer dan een energy gel of neem isotone drank.


Zeker bij warm weer is isotone drank een voordeel.


Veel succes met jullie eerste halve marathon!




Ik na mijn eerste halve marathon.





Vragen? stuur mij!

© 2020 DUURSPORTER.BE