Hoe begin je met blootsvoets wandelen?

Hoe begin je met blootsvoets wandelen? Misschien wil jij het wel eens proberen om te wandelen op blote voeten. Maar hoe pak je dat nou aan en hoe vermijd je die vervelende blessures? Ik vermeld hier wel bij dat dit artikel gebaseerd is op mijn eigen ervaring, elk lichaam is anders dus is het belangrijk om te luisteren naar jouw lichaam! Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken hoe je dit aanpakt. Ikzelf heb nog geen blessures gehad en weet dat voorzichtig opbouwen de boodschap is.


Ervaring speelt ten eerste al een rol. Ben je al een sportief iemand en ga je al wandelen, hardlopen op schoenen, dan zijn jouw gewrichten en pezen al sterker dan van mensen die niet sporten.


Wanneer je zwaarlijvig bent zal je ook wat langzamer moeten opbouwen. Je voeten krijgen het namelijk zwaar te verduren bij elke stap die je zet door het gewicht. Vergeet niet dat je geen steun meer van je schoeisel hebt wanneer je blootsvoets wandelt!


Hoe begin je?

Mijn richtlijn is om de eerste 2 weken te kijken hoe het voelt. Je gaat dagelijks of om de 2 dagen 1 tot maximum 2 kilometer blootsvoets wandelen, dit mag direct op asfalt. Als je geen pijn ervaart kan je na de 2 weken eventueel een aantal kilometer opdrijven.


Vergeet niet dat je voetspieren verzwakt zijn. Het duurt enkele maanden tot alle pezen, gewrichten en botten sterk genoeg zijn om lange wandelingen uit te voeren. Schoenen werken als een gips. Je voeten zijn lui geworden omdat ze verwend werden door die schoenen die alles voor hun deden. Wanneer jij blootsvoets wandelt moeten zij alles overnemen.


Ik raad aan pas na een maand om een keer 5 kilometer te wandelen. Ook hier telt "luister naar je lichaam."


Bij pijn, altijd stoppen! zorg dat je schoenen bij je hebt, zodat je deze kan aandoen wanneer nodig. Pijn is een teken dat je voeten nog niet sterk genoeg zijn. Wandel je toch door, dan loop je tegen blessures aan en dit wil je vermijden!


Hoe je verder je kilometers opbouwt zal je zelf moeten aanvoelen. Ik ging maandelijks mijn wandelingen met 5 kilometers opdrijven. De eerste 10 kilometer blootsvoets is een mooi mijlpaal en leuk om naar te streven, maar je hebt daar tijd voor nodig. Het is niet omdat je 50 kilometer op schoeisel kan wandelen dat je daarom gelijk 10 kilometer kan wandelen.


Ik hoop dat je met deze tips veilig kunt wandelen! Veel blootsvoets wandelen plezier! ;)



Recente blogposts

Alles weergeven

In MAART ga ik 50 kilometer BLOOTSVOETS wandelen.

Nu het weer terug wat warmer aan het worden is en de eerste zonnestralen terug wat warmte geven kan ik terug wat langere afstanden wandelen. Hoewel ik heel de winter op blote voeten ben blijven wandel

Op blote voeten wandelen in de regen.

Op blote voeten wandelen in de regen. Het behoort ook tot de trainingen voor de Dodentocht. Het weer heb je immers niet te kiezen en je moet op alle weersomstandigheden voorzien zijn. Ik verwacht wel

CONTACT

  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon
Laat hier jouw bericht na.

e-mail

Adres

Molenhoek 18

8770 Ingelmunster

© 2020 Duursporter.be