Hoe moet je beginnen met hardlopen?

Hoe moet je beginnen met hardlopen? Goed, je hebt beslist dat je wilt beginnen met hardlopen. Je wilt graag afvallen, je wilt werken aan je conditie of je wilt samen sporten met vrienden.

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk er in vliegen, maar dat is geen goed idee.


Wanneer jij direct hard begint te trainen, kun je je lichaam al snel overbelasten.

Hardlopen is een sport waar je lichaam heel wat schokken moet opvangen. Jouw lichaam wilt daar eerst aan wennen. Doe je dat niet, dan neemt de kans op blessures al snel toe.


Zeker voor mensen die iets zwaarder zijn is het beter om lopen in het begin af te wisselen met wandelen. Wandelen is minder belastend maar je krijgt er wel een goede basisconditie van. Als zwaardere mensen toch gelijk heel veel gaan hardlopen hebben zij extra kans op blessures.


Als je net begint met hardlopen kan je bijvoorbeeld 2 tot 3 keer in de week trainen. Daar kom je al heel ver mee. Zorg dat je na een training 1 dag rust neemt. Na een extra zware training neem je 2 dagen rust. Tijdens je rustdagen kun je wel een kleine wandeling maken. Zo werk je je conditie bij maar belast je je lichaam niet te hard.


Je kunt het beste ook een sporthorloge of hartslagmeter kopen. Ikzelf loop met de 'Polar Vantage M'. Zo kun je trainen op hartslag wat veel effectiever is.


En wat je zeker niet mag vergeten... GOEDE hardloopschoenen. Deze schoenen kunnen wat kosten. Ik ga hardlopen met de "saucony omni iso 2" hardloopschoenen. Deze schoenen heb je voor 130 euro.


Het is beter om je schoenen in een sportwinkel te kopen en niet online. In de winkel krijg je meestal persoonlijk advies.



Veel hardloopplezier!


Groetjes Daimy

Recente blogposts

Alles weergeven

Eerste halve marathon lopen.

Jouw eerste halve marathon lopen, daarvoor ben jij hier op deze blog terecht gekomen. "De eerste halve marathon" het klinkt fantastisch en dat is het ook! Wanneer je over de streep van de 21,1 kilomet