Is intermittent fasting gezond?

Is intermittent fasting gezond? We horen het vaker opkomen tegenwoordig. Vele diëtisten raden het aan. Ook topsporters doen er aan mee en het werpt zijn vruchten af. Door de vele mythes die vroeger zijn ontstaan, vragen mensen bij zichzelf "is intermittent fasting wel gezond is." Het spreekt elkaar soms wat tegen als je het vergelijkt met vroeger.


Wat is intermittent fasting?

In het Nederlands gebruikt men de benaming ‘intermittent vasten‘ of ‘onderbroken vasten‘ om intermittent fasting te benoemen. Het is belangrijk om te weten dat intermittent fasting geen dieet is, maar een levensstijl. Het is iets wat je voor de rest van je leven kunt toepassen. Je bent vrij in hoe je het doet en wanneer je het doet.


Hoe ga je precies te werk? De meeste mensen vasten volgens het 16:8 systeem. Dit betekent dat je 16 uren vast en 8 uren eet. Wanneer ik het 16:8 programma gebruik. Eet ik mijn laatste maaltijd om 20 uur 's avonds en eet ik terug de dag erna om 12 uur 's middags. Wanneer je niet zeker bent of intermittent fasting iets voor jou is, kun je beginnen met 12 uren vasten en van daar stilaan opbouwen.


Voordelen van intermittent fasting:

- Gewichtsverlies door een hoger metabolisme.


- Het menselijk groeihormoon neemt toe. Daarom zijn er bij intermittent fasting voordelen voor bodybuilders.


- Minder hoge insuline waarden. Is heel belangrijk bij het voorkomen van kanker en bij de behandeling ervan. De kans op hart- en vaatziekten neemt af. Uit onderzoek bleek dat intermittent fasting ontstekingsremmend werkt.


- Meer concentratie door de aanmaak van noradrenaline.


wanneer mag je niet aan intermittent fasting doen?

- Zwangere vrouwen die borstvoeding geven.

- Mensen die gediagnosticeerd zijn met diabetes type 2.

- Mensen met een hoge bloeddruk.

(vraag toestemming aan jouw dokter.)



Mag je drinken tijdens het vasten?

Ja, je mag drinken tijdens intermittent fasting. Enkel water, thee en koffie zijn toegelaten. Bij de koffie mag je geen melk en suiker toevoegen. Enkel pure koffie is togestaan. Bij de thee mag enkel groene en zwarte thee.


Hoe vaak mag ik intermittent vasten?

Aanbevolen is om tussen de 3 en 5 keer te vasten per week.


Intermittent fasting in de sport:

Vasten in de sport is zeker een aanrader voor mensen die lange duurtrainingen doen. Door het vasten leert je lichaam om vet te gebruiken als energie. Hierdoor kun je 'de man met de hamer' veel langer uitstellen terwijl je hetzelfde eet.


In de bodybuilding wereld zou je denken dat intermittent fasting niet goed is. De bodybuilders zie je meestal om de 2 uur een bakje kip met rijst eten. Toch is vasten voor hun ook een voordeel! Er komen meer groeihormonen vrij die voor de opbouw van spiermassa zorgt. Je gaat beter vet verbranden waardoor je sneller 'droog' komt te staan. Ben je bang om te laag onder je kcal behoefte te zitten? Geen probleem, je mag nog steeds evenveel eten alleen moet je dit op een kortere tijdsduur eten.


Zorg dat het einde van je vast aansluit bij het einde van je training. Zo kun je na je training eten, dat is belangrijk voor jouw herstel.


Verschillende programma's:

- 13 uren vast, goed om te starten en eens om te zien of vasten iets voor jou is.

- 16 uren vast, de meest toegepaste vast.

- 18 uren vast, iets zwaarder.

- 20 uren vast, voor mensen die al wat ervaren zijn met vasten.

- 36 uren vast, voor de mensen die een stapje verder willen.

- 48 uren vast, voor de echte 'die-hards'


Mijn mening over intermittent vasten:

Ik probeer het zelf om 3 keer per week te doen. Het helpt mij om mijn langdurige sportprestaties te verbeteren. Ik hoef minder te eten tijdens mijn trainingen. Ik vind het leuk om mij mentaal eens te testen. Ik heb zelf een aantal zaken bekeken wat betreft vasten en kanker. Ik geloof dat vasten kan helpen tegen radicale cellen, en zo kanker deels kan voorkomen. Er zijn heel wat positieve eigenschappen aan vasten. Het brengt ons terug dichter bij de natuur. De mens is niet gemaakt om een hele dag door te eten.


We eten steeds meer doordat we ons eten makkelijk kunnen halen. We hoeven maar naar de koelkast te wandelen en we hebben alles al.




Recente blogposts

Alles weergeven

Voordelen nuchter trainen in Duursport!

Nuchter trainen? Dit betekent dat je niet ontbijt en gaat sporten op een lege maag. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Waarom doen sporters het? We hebben toch koolhydraten nodig als energiebron, m

Vragen? stuur mij!

© 2020 DUURSPORTER.BE