Voordelen nuchter trainen in Duursport!

Nuchter trainen? Dit betekent dat je niet ontbijt en gaat sporten op een lege maag. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Waarom doen sporters het? We hebben toch koolhydraten nodig als energiebron, maar als je niet eet.. hoe werkt dat dan?


Nuchter kan heel handig zijn bij duursporters die een lange tijd inspanning moeten leveren. Je kunt nuchter trainen doen aan de hand van 'intermittent fasting'. Je eet bijvoorbeeld 14 uur of langer niets. Dat wil zeggen dat je lichaam geen energie kan gebruiken in de vorm van koolhydraten. Gelukkig zijn koolhydraten niet onze enige energiebron. Vet is ook een energiebron. Vet gebruik je bijvoorbeeld voor je minimale inspanningen. Als je nuchter gaat sporten, dan gaan er 'belletjes' af in je hersenen.


Wanneer je geen koolhydraten ter beschikking hebt, kan je lichaam niet anders dan vet gebruiken. Dit moet getraind worden, want vet levert niet zoveel energie als koolhydraten. Wanneer je wekelijks 1 keer nuchter traint leer je jouw lichaam om zuiniger om te gaan met zijn energie. Vet is altijd beschikbaar. 1 gram vet = 9 kcal. Dit wilt zeggen dat je op vet oneindig kunt blijven doorgaan.


Voor mij is nuchter trainen zeker interessant. De Dodentocht zal een inspanning van 20 uur worden. Door het nuchter trainen zal ik veel minder moeten eten om de zelfde energie te hebben. omdat mijn lichaam vet zal gebruiken en geen koolhydraten. Dat is minder belastend voor mijn maag. En het bespaart ook tijd.


marathonlopers of triatleten die op een wedstrijd staan. Willen zo weinig mogelijk tijd verliezen. Eten gaat niet zo makkelijk door de hoge schokbelasting, dus is nuchter trainen zeker een hulp. Zo kunnen ze hun energie-inname veel langer uitstellen.


Belangrijk: Wanneer je nuchter wilt trainen en geen ontbijt eet. Moet je weten dat je de avond ervoor geen koolhydraten meer mag nuttigen. Anders zal je lichaam geen vet verbranden maar de glycogeen voorraad. Dan verlies je je effect van het nuchter trainen.


Niet alle mensen kunnen even goed nuchter sporten. Als je er moeite mee hebt, kun je het beter opbouwen en dan lukt het je ook wel!


De intensiteit van je training pas je aan op het nuchter trainen! Dit wilt zeggen dat je op een lage hartslag sport. Verbreek geen nieuwe PR's!


Veel succes!







Recente blogposts

Alles weergeven

Is intermittent fasting gezond?

Is intermittent fasting gezond? We horen het vaker opkomen tegenwoordig. Vele diëtisten raden het aan. Ook topsporters doen er aan mee en het werpt zijn vruchten af. Door de vele mythes die vroeger zi

Vragen? stuur mij!

© 2020 DUURSPORTER.BE