Waarom yoga ? 5 voordelen.

Hoewel yoga geen duursport is schrijf ik er toch graag over op 'duursporter.be'.

Yoga brengt heel wat voordelen met zich mee wat van invloed kan zijn op jouw sport.


Zelf probeer ik dagelijks yoga te doen. Yoga kent veel verschillende soorten. Ik focus mij vooral op het stretchen. Als je niet lenig bent kan dit nadelig zijn voor jouw sport. Door yoga ben ik heel wat leniger geworden. Het leuke is dat je snel verschil merkt.


Starten doe ik altijd met ademhalingsoefeningen. Wanneer je gestrest bent is yoga een goede oplossing. Yoga gebruik ik zelf vaak als ik stress heb. Het kan mijn hoofd helemaal leeg maken.


Yoga geeft de volgende voordelen:


1. Helpt je beter slapen:


Omdat je door de yoga helemaal ontspannen bent, kan dit van positieve invloed zijn op jouw slaap. Na een drukke dag kan je dus beter voor het slapen nog wat yoga doen. Zorg voor een rustige yoga sessie.


2. Verhelpt hoofdpijn:


Spanningshoofdpijn komt voor bij 60 % van de bevolking. Door stress worden de spieren in je nek aangespannen waardoor hoofdpijn ontstaat. Daarom kan een rustige yoga sessie je spieren helpen ontspannen waardoor de hoofdpijn rustig verdwijnt. Yoga helpt niet tegen alle soorten hoofdpijn.


3. Stopt 'overthinking':


Zoals bovengenoemd maakt yoga je hoofd leeg. Het brengt je naar het 'nu'. Wat er morgen gaat gebeuren of wat er gisteren gebeurt is, dat doet er niet meer toe.


4. Betere ademhaling:


Door stress of spanningen gebruik je je longcapaciteit niet volledig. Door ademhalingsoefeningen tijdens je yoga, leer je juist te ademen waardoor je meer zuurstof kunt opnemen.


5. Flexibiliteit:


Je lichaam wordt soepeler, meer bewegingsvrijheid. Yoga kan gebruikt worden als blessurepreventie voor jouw sport.





Vragen? stuur mij!

© 2020 DUURSPORTER.BE